Chavajrim!

susanne ordförandeordSäsongen för latkes (potatisplättar) och ponchkes (munkar) är bakom oss och chanuckah-ljusen har brunnit ner, men i Jiddischland sker fortfarande mirakler. Vi har fått tillökning! Nu kommer Sveriges Jiddischförbund ut med ett nyhetsbrev Letste Nayes! Anmäl ditt intresse här på hemsidan.
De jiddischtalande i Sverige blir ofta uppmärksammade, för att vi utgör en skara jiddischtalande med en autentisk och europeisk jiddischdialekt. Dessutom ser många, med intresse för jiddisch, på vårt aktiva revitaliseringsarbete! Det är inte utan att vi är stolta över det förnämliga arbetet som görs! Allt schmusande, sjungande på mameloshn (modermålet), ”teateramatorernas” idoga arbete, alla läsecirklar och programmen i lokalföreningarna. Det sjuder verkligen kring jiddisch! Här finns plats för fler!
Ännu mer oväntat är kanske att just i dessa dagar planeras det att spelas in en film i Sverige, där huvudpersonerna talar jiddisch. Regissören är den världsberömde israelen, Amos Gitai. Ja, det finns hopp om framtiden!

Hur många av årets nobelpristagare talar mameloshn? Frågan är svår att besvara, men möjligen mer än en!

Zayt gesunt,

Susanne