Brecht med a jiddische glimt i ögat

AShnorrershpil Malmö_liten_besk

AShnorrershpil Malmö_liten_beskEfter två föreställningar i Stockholm och gästföreställningar i Malmö och Göteborg har Stockholms Jiddische Teateramator’n, med råge återuppplivat den jiddischspråkiga musikteatern i Sverige. Med Tiggarspelet – A Shnorrershpil har ensemblens regissör Judith Hollander, gjort en fri bearbetning av John Gays ”The Beggar’s Opera” från 1728, och Bertold Brechts Tolvskillingsopera som hade premiär exakt 200 år efter Gays stycke. Som Teaterprofessorn Willmar Sauter påpekar i programmet, så var Brecht var själv a ganev, en tjuv, som oblygt stal personerna och handlingen rakt av från Gays verk. Den älskade musiken av den tysk-judiske komponisten Kurt Weill har flera örhängen. Odiskutabelt mest känt är Mackie Kniven, odödliggjort genom Frank Sinatras inspelning av Mack the knife. I Jiddische Teateramator’ns föreställning  får han heta Moyshe Messer. Som det står i programbladet utspelar sig föreställningen i ospecifierad nutid i ett Stockholm fullt av tiggare. Det sorglustiga i sammanhanget är att dagens Stockholm har sin beskärda del av tiggare av östeuropeiskt ursprung – dock ej jiddischtalande. Undertecknad, som såg föreställningen i Malmö är ingen teaterrecensent, men njöt, liksom resten av publiken av ensemblens härliga jiddischtolkning av ett av musikteaterhistoriens ikonstycken.

Fredrik Sieradzki

Bild: Tiggarkungen Yoynesen Yermiye Moserem (Jacob Kaluski) och dennes dotter tillika Moyshe Messers brud Peshe Moserem (Sylvia Sauter) tar emot Malmöpublikens bifall. 
Fotograf: Barbor Posner