Der Nayer Dor ska locka en ny generation till jiddisch

Niklas Olniansky 2017

Der Nayer Dor, fritt översatt till Den nya generationen, är en ny medlemsförening i Jddischförbundet, som försöker samla yngre personer med ett intresse för jiddisch.
”Vi vill fånga upp unga människor som är intresserade av både språket och kulturen. Vi vill guida dom in i jiddischvärlden. De som vänder sig till oss kan antingen komma in i våra projekt eller också så kan vi guida dom till andra projekt och språkundervisning i Tel Aviv eller Varshe (Warszawa)”, berättar Niklas Olniansky som är föreningens passionerade ordförande.

Attrahera yngre personer

Bakom föreningen finns gäng yngre jiddischister som brukade träffas på nätet för att diskutera och spela brädspel på jiddisch.
”Vi beslutade för att organisera oss för att kunna attrahera fler personer som är intresserade eller är nyfikna på jiddisch”, säger Niklas, som själv bor i Lund. De flesta i Der Nayer Dor finns i Stockholm, men det spelar ingen roll idag, när man kan umgås via nätet. Niklas och hans hustru Ida är aktiva jiddischister, kända för bland annat deras hårdrockband Dibbukim, som sjunger på jiddisch. Dessutom gav de ut jiddischtidskriften Dos Bletele för några år sedan. Niklas understryker att Der Nayer Dor, är relativt unga, åtminstone i svenska jiddischsammanhang:
”Vi vänder oss till folk i 20–35-års ålder, även om vi inte har någon officiell åldersgräns, säger Niklas. Vi vill sänka tröskeln in i jiddischvärlden för yngre personer. Det kan kanske upplevas som ganska tufft att komma in i en värld som andra fått med sig med modersmjölken. Detta gäller alla världar där man inte har några förkunskaper”, säger Niklas.

Skype-träffar på jiddisch
Närmast kommer föreningen, som bildades strax före årsskiftet, att ha ett årsmöte för att strukturera upp sin verksamhet. I dagsläget har man cirka 20 medlemmar, men hoppas kunna få in 100 medlemmar, bland yngre jiddischintresserade personer. I styrelsen sitter, förutom ordförande Niklas, även Isak Gerson, som är ekonomiansvarig samt Hanna Schulman.
”Än så längre gör vi mycket över nätet. Det är en bra utgångspunkt. Mycket av jiddischaktiviteten i världen sker över nätet. Det finns till exempel olika Facebook-grupper där det förs diskussioner på jiddisch”, berättar Niklas.

Der Nayer Dor har en sluten Facebookgrupp, där medlemmarna snackar med varandra. Ett projekt som är planerat är Skype-träffar på jiddisch. En annan tanke är att vara ett kunskapscenter för jiddisch som guidar intresserade till sommarprogram och nätbaserade kurser. Det finns mycket på gång.

PS. För att komma i kontakt med Niklas:niklas.olniansky@live.se