Edith och Ira gillar jiddischlektioner med Ben

I tre terminer har 10-åriga Edith Berg och snart 12-årige Ira Lipsker (nedan) träffat 75-årige Ben Auerbach en gång i veckan för lära sig jiddisch. Både Ira och Edith gillar lektionerna med Ben som sker på en grundskola i Stockholm.
– Jag har använt en bra metod att lära ut språket som jag lärde sig för många år sedan när jag lärde mig hebreiska i Israel, säger Ben som själv inte är språklärare utan snarare en jiddischentusiast.

Vi återkommer till metoden. Själv undrar jag varför Ira och Edith började läsa jiddisch:
– Det var min pappa som undrade om jag inte skulle börja läsa jiddisch. Han kan en del fraser. Det tyckte jag lät kul. Jag tänkte att det hade varit coolt att tala ett språk som är annorlunda, säger Ira Lipsker.
– I början var jag rädd att Ben skulle vara en gammal tråkig man som är gubbig. Men Ben är pigg och undervisar bra. Han har tålamod. Det är jättebra, säger Ira som klämmer in jiddischlektionen mellan skola och basketträning.

I Ediths fall så var det hennes mamma, sångerskan och skådespelaren Sofia Berg-Böhm som föreslog jiddisch.
– Mamma har läst jiddisch länge och undrade om jag också ville det. ’Ja varför inte’, tänkte jag, säger Edith, som tycker att det gått ganska lätt:
– Jag gillar att skriva hebreiska bokstäver (som man använder i jiddisch), säger Edith.

Ben Auerbach hade inte planerat att bli jiddischlärare för barn. Men han blev varmt rekommenderad när ModersmålCentrum i Stockholm letade efter en lärare för modersmålsundervisning i jiddisch till Edith och Ira.
– Jag är verkligen ingen utbildad lärare men det är ju ont om jiddischlärare, säger Ben som i sin tidigare yrkeskarriär arbetat med att sälja och installera optiska instrument.
– Däremot så har jag alltid älskat jiddisch sedan jag var barn, lägger han till.

Nå, hur var det med metoden?
– När jag läste på Ulpan (språkskola) i Israel så hade vi en lärare som använde ett enkelt och bra system som jag lånat, säger Ben
Ben började med att säga enkla jiddischfraser och skriva ned dem med latinska bokstäver, såsom Ich heis Benny, (Jag heter Benny), Ich heis Ira, och Ich heis Edith. ”Vu voinstu?”, (Var bor du?), Ich hob a rover (Jag har en cykel), Main tate hot a rover (Min pappa har en cykel), Ich hob lib aiskrem (jag älskar glass) med mera.
I början handlade bara om att nöta olika fraser, berättar Ben.
– Vi har gått igenom alla hebreiska bokstäver och vi började använda Paula Grossmans lärobok ”Lära läsa jiddisch lätt”, Leichter lernen leienen jidish.
Genom att använda Paulas bok lär man sig de hebreiska bokstäverna ganska snabbt genom att läsa svenska fraser skrivna med hebreiska bokstäver.
– Vi har därefter tagit samma texter och fraser på jiddisch som vi lärde oss i början och börjat läsa och skriva dem med hebreiska bokstäver och det har funkat bra, säger Ben.

Undervisningen rullar på framåt, även om det i snitt blir en entimmeslektion varannan vecka om man räknar in alla lov- och sjukdagar och annan frånvaro, menar Ben.
– De har ganska mycket annat i sitt liv. Men jag försöker ge dem små arbetsuppgifter varje lektionstillfälle.

Fortsättning följer
Jag undrar om Edith och Ira kommer att fortsätta med jiddisch.
– Jag fortsätter nog att lära mig jiddisch, säger Edith.
Ira vet inte hur länge han ska fortsätta med jiddisch. Han deltar i lektionerna med Ben via Zoom för att han ska hinna gå på basket, men det verkar funkar bra menar han.
– Jag skulle vilja lära mer om historien bakom jiddisch också, säger Ira som gärna vill kunna läsa böcker på jiddisch och kunna samtala fritt på språket. Han tycker också att det är en bonus att han kan de hebreiska bokstäverna då han ska börja med att läsa till sin Bar Mitzva nästa år.

Fredrik S.