Loading Events

« All Events

• This event has passed.

Mer jiddisch – föreläsning 3: Yaad Biran om ”Between Tel Aviv and Meron: Sholem Asch in Palestine, 1927”

måndag, 8 maj, 2023 @ 19:00 - 21:00

Den israeliske jiddischpedagogen, litteraturforskaren, stadsguiden och cabaretförfattaren Dr. Yaad Biran är den tredje föreläsaren i raden i jiddischförbundets nya Zoom-baserade föreläsningssatsning Mer jiddisch.

MÅNDAG 8. MAJ 2023, kl 19 – 21 CET

Föreläsningen är gratis men du måste föranmäla dig för att få en zoom-länk. Anteckna detta datum och tid. Vi återkommer med en länk till anmälan till Yaad Birans föreläsning tidigast fr o m den 4. april. Anmälan kan göras senast till 1. maj.

Föreläsningen kommer att ges på jiddisch. Samma föreläsning kommer efteråt att ges på engelska.

Om Yaad Biran: När han inte undervisar i jiddisch och jiddischlitteratur på bland annat Beit Shalom Aleichem och på sommarkurser vid Tel Avivs universitet, så skriver han filmmanus och sketcher och sånger för en jiddisch-kabaré. Dessutom guidar han grupper i Tel Aviv, Jaffa och i Jerusalem på jiddisch.  Läs gärna intervjun med Yaad Biran som vi gjorde i samband med jiddischförbundets sommarseminarium 2022.

Date:
måndag, 8 maj, 2023