Höststart för ny digital föreläsningsserie

Sveriges jiddischförbund fortsätter i höst med projektet ”Mer Jiddisch” och seminarier på Zoom. Först ut är Karolina Szymaniak (t h) den 9 oktober kl. 20, som kommer att föreläsa på temat ”Rachel Auerbach (se ovan) and the Galician Yiddishism” både på jiddisch och på engelska. Läs gärna intervjun med Karolina Szymaniak, professor vid universitet i Wroclaw, som var gästföreläsare vid jiddischförbundets sommarseminarium i augusti.

Registrering senast 6 oktober här: https://yiddishlectures-online.carrd.co/

Nästföljande föreläsningar:

6 november kl. 12: Rebecca Margolies:  ”New Yiddish film and television”, Rebecca (Rivke) Margolis är Professor of Jewish Civilisation vid Australian Centre for Jewish Civilisation vid Monash University i Melbourne, Australien

4 december, kl. 20 : Anna Sthernshis; ”Yiddish Glory, the lost songs of World War II” – Jewish Music Documenting Holocaust in Ukraine / Di yidishe khurbn lider fun Ukraine bemeshekh fun der tsveyter velt milkhome. Anna Sthernshis är historiker vid University of Toronto, Kanada.

Jiddischförbundets program ”Mer jiddisch” spänner över flera aspekter på jiddisch: språket, litteraturen, jiddischens roll i att forma judisk identitet, om jiddischtalande samhällen, jiddischmusik och jiddischteater samt mycket mer.

Alla föreläsningar är kostnadsfria och och ges både på jiddisch och på engelska av experter inom respektive område, det inkluderar professorer i jiddischstudier, lingvister och kulturhistoriker.