Jiddischteater lockar unga till jiddisch

I augusti återkommer jiddisch-skådespelaren och läraren Tal Hever Chybowski till jiddischförbundets sommarseminarium. Vid två tidigare gästspel, senast 2019, bjöd han på uppskattade workshops i teaterimprovisation på jiddisch (se bilden t h).
– Jag kommer att göra det i år också. Folk kan delta oavsett nivån på ens jiddischkunskaper. Det spelar heller ingen roll om man talar grammatiskt korrekt jiddisch. Det vore kul om någon eller några av de som deltagit tidigare år kommer att delta i improvisationsövningen i år också, säger Tal.

Fokus på komedin
Hans huvudsyssla är chefskapet för jiddischkulturcentret vid Medem-biblioteket i Paris. Utöver det ger han kurser i jiddisch och teater på olika ställen. I sommar ska han bland annat återigen ge en  jiddisch-kurs vid Freie Universität i Berlin.
– Jag har lett improvisationsövningar på jiddisch sedan 2015  på många ställen utöver Paris och Stockholm, bland annat Bryssel, Basel, Melbourne med mera. Jag brukar fokusera på komedin. Humorn skapas spontant i stunden när vi får igång vår fantasi. Jag har förstått att de som är med i ensemblen i Stockholms Jiddische Teateramator’n också fokuserar mycket på humor. Hoppas att någon av dem kan vara med på seminariet.

Jacob Jacobson en publikmagnet
Det som tagit mest tid i anspråk för Tal är att sätta upp teaterföreställningar. Han var både producent, regissör och skådepelare i jiddischpjäsen Jacob Jacobson som skrevs av Aron Zeitlin 1930. Pjäsen hade premiär hösten 2021 på Théâtre de l’Opprimé i Paris och spelades även i februari 2023. Det tog hela tre år att arbeta med projektet.
Ensemblen med amatörskådespelare från Troym-teater vid jiddischkulturcentret bestod av 18 personer, inklusive tre musiker som framförde specialkomponerad musik för pjäsen.
– Covid-19 gjorde att pjäsen blev försenad. Men när vi väl kunde möta publiken så hade alla bemästrat sina roller till fullo. Resultatet var oerhört imponerande. Det har varit fullsatta föreställningar och pjäsen har setts av nästan 2 000 åskådare. Jag hoppas att vi kan spela den igen. Rent av kanske komma till Sverige och göra det.

Teater en magnet för unga
Just teatern pekar han som ett bra sätt att väcka intresset för jiddisch bland unga.
– Många unga människor kom och såg pjäsen Jacob Jacobson. Vi har också producerat korta pjäser som en del av utbudet I kulturcentret. Det har bidragit till att väcka intresse för jiddisch.

FS

Läs gärna vår intervju med Tal inför gästspelet på seminariet 2019 där han bland annat berättar om Jacob Jacobson.

Här är en video om föreställningen Jacob Jacobson, och information om pjäsen: https://jj.yiddish.paris/en/