Shtoltse lider tolkar ”jiddisch-ordens drottningar”

Den 16 maj hade duon Shtoltse lider premiär för sin musik- och berättarföreställning ”Ordens drottningar” på House of Possibilitas i Hisings Backa. Inför premiären släppte duon singeln Mayn heymMitt hem, en tonsatt dikt av en av dessa ordens drottningar: Anna Margolin (1887–1952).
Anna Margolin– Det var jiddischpoeten Anna Margolin (t h) som gav oss namnet på föreställningen. Margolin beskrev sig själv som en ordens drottning, säger Ida Gillner (t v ovan) som tillsammans med Livet Nord (t h ovan) utgör Shtoltse lider.
Ida står för sång, piano, sopransaxofon och klockspel och Livet Nord, spelar violinquinton (femsträngad violin) och bidrar med liveelektronik, bland annat melodiloopar, och med sång.

Längtan efter frigörelse
Föreställningen beskrivs på House of Possibilitas hemsida som ”En fängslande musik- och poesiföreställning som berättar om tiden före Andra Världskriget, då jiddischkulturen blomstrade…”
I föreställningen framför duon tonsatta dikter av Margolin och de andra samtida kvinnliga jiddischpoeterna Ruchl Korn, Malka Heifetz Tussman och Celia Dropkin som lämnade efter sig en fantastisk poesiskatt. De var del av en stor rörelse av kvinnliga poeter som drevs av konstnärliga visioner och längtan efter frigörelse.

Förutom sång på jiddisch bjuds på poesiläsning på svenska och intressant samtida arkivmaterial.
– Vi sätter in deras verk i ett tidssammanhang och berättar om dessa poeter och deras liv. De möttes av motstånd av andra manliga jiddischpoeter och skribenter. En åsikt var till exempel att allt kvinnor skrev blev mediokert, men att de väl kunde hålla på så länge de skrev froyenlirik, kvinnolyrik. De behövde vara starka och rakryggade. Det är otroliga livshistorier.

Ett rakt och enkelt språk
Duons namn ”Shtoltse Lider”, stolta dikter, kommer från en dikt av Anna Margolin.
– Hennes dikter är väldigt raka, det finns ett genomgående mörker i dom en melankoli. Hon betraktar och beskriver livet genom ett slags grådis. Hon använder ord utan krusiduller och har ett rakt och enkelt språk. Därför känns hennes dikter så moderna på något sätt. Det går också att lägga in intressanta tolkningar av lyriken om man vet mer om hennes liv och svåra livsval, säger Ida.
Hon tackar Beila Engelhardt Titelman som översatt dessa dikter till svenska. Ida har stått för tonsättningen.

Ida Gillner, som bor i Göteborg, fick för ett par år sedan en ny partner i Shtoltse lider med Livet Nord, som bor i Dalarna. Bytet har inneburit nya grepp och musikaliska röster, även om  själva musiken delvis är densamma, säger Ida.
– Jag spelar inte längre främst saxofon utan sjunger och spelar piano. Livets violinspel tillför en ny klang och de elektroniska effekterna med musikslingor som går i loopar gör tex att det ibland låter som en orkester.

Kommer ni att turnera med denna föreställning?
– Absolut, i vår har vi främst fokuserat på att jobba fram föreställningen och genomföra premiären, så efter 16 maj börjar arbetet med bokningar. Förutom att turnera i Sverige hoppas vi också kunna framföra den utomlands. Vill man boka oss är det bara att höra av sig.

Mayn heym-Mitt hem finns på Spotify och YouTube

Ordens drottningar med Shtoltse lider | House of Possibilitas