Start för det spännande föreläsningsprojektet ”Mer jiddisch”

Nu startar jiddischförbundet Mer Jiddisch, en satsning på regelbundna digitala föreläsningar kring olika jiddischämnen (språk, historia, kultur med mera), där framstående experter och forskare inom jiddisch bjuder på kunskap och insikter via zoom. Föreläsningarna är helt gratis och ges först på jiddisch och därefter på engelska. Projektet stöttas ekonomiskt av ISOF, Institutet för språk och folkminnen.

Onsdagen den 1 mars kl. 17-19 är det premiär för Mer Jiddisch: Den engelske jiddischisten, fysikern och före detta Satmar-chassiden Izzy Posen som kommer att föreläsa på ämnet chassider i London.
”Izzy will provide a unique perspective on the Hasidic community, drawing from his own background as well as his research on Yiddish dialects of the ultra-Orthodox and interviews with Shoah survivors…”, står det i presentationen. Läs mer om Izzy och hans föreläsning och föranmäl dig här för att få en zoom-länk. Det går att anmäla sig fram till den 22. februari.

Ifall du missade den, här är vår intervju i höstas med Izzy om Chassidisk pop

Måndag den 3 april kl 19 – 21 kommer Dr. Simo Muir att ge den andra zoom-föreläsningen på ämnet ”Helsinki Yiddish Cabaret”. Simo Muir är en uppskattad universitetslektor i jiddisch vid Lunds universitet och Honorary Senior Research Fellow at University College in London. Anmälningslänk publiceras tidigast fr o m den 2. mars . Anmälningstiden sträcker sig till senast 27. mars.

Yaad Biran bild 2Måndag den 8 maj kl. 19-21 är det dags för den israeliske jiddischpedagogen, litteraturforskaren, stadsguiden och cabaretförfattaren Dr. Yaad Biran. Ämnet för hans föreläsning: ”Between Tel Aviv and Meron: Sholem Asch in Palestine, 1927”.
Läs gärna intervjun med Yaad Biran som vi gjorde i samband med jiddischförbundets sommarseminarium 2022. Anmälning till denna föreläsning kommer att kunna göras tidigast fr o m den 4. april – och senast till 1. maj

Anteckna datum och tid för Simo Muirs och Yaad Birans föreläsningar och tider för anmälningar. Vi återkommer här på vår webbplats med mer information och möjlighet att anmäla sig till dessa föreläsningar

FS